|
THE WORLD HEALTH REPORT 2006 - WORKING TOGETHER
FOR HEALTH
WHO, 2006, 237 pages
|
http://www.who.int/whr/2006/whr06_en.pdf
- полный текст
http://www.who.int/whr/2006/06_overview_ru.pdf
- обозор на русском языке
Всемирный доклад о состоянии здравоохранения в мире
за 2006 г. - "Совместная работа на благо здоровья" - содержит,
с одной стороны, экспертную оценку нынешнего кризиса в области глобальных
кадровых ресурсов в сфер здравоохранения и, с другой стороны, целый
ряд масштабных предложении по его урегулированию в течение ближайших
десяти лет, начиная с сегодняшнего дня.
Нынешний кризис - одно из препятствий, которое сдерживает
прогресс в области здравоохранения практически в 60 странах мира.
Нехватка врачей, акушерок, медсестер и вспомогательных работников
в мире, которая, по оценкам, составляет приблизительно 4,3 миллиона
человек, наиболее остро ощущается в самых бедных странах, особенно
в странах Африки, расположенных к югу от Сахары, где они больше
всего нужны. Плохие условия труда, высокие показатели убыли, обусловленные
болезнями и миграцией, и системы образования, которые не в состоянии
компенсировать эту нехватку, отражают всю глубину проблем в тех
странах, в которых сложилась эта кризисная ситуация.
В докладе предлагаются возможные способы обеспечения
лучшей сбалансированности в этом плане. Посредством активного планирования
работы на протяжении всей трудовой деятельности каждого работника,
начиная с того момента, когда он проходит медицинскую подготовку
и поступает на работу, и вплоть до завершения своей трудовой деятельности,
можно определить целый комплекс директивных вариантов, каждый из
которых может так или иначе способствовать повышению эффективности
кадровых ресурсов здравоохранения. Производительность кадровых ресурсов
может быть повышена незамедлительно всеми странами, однако для этого
они должны сначала определить, что их ждет в будущем, и создать
необходимый институциональный потенциал, позволяющий проводить работу
по руководству, организации и регулированию кадровых ресурсов здравоохранения.
Функцию национального лидерства можно укрепить за счет
глобальной солидарности, что будет способствовать разработке соответствующих
инструментов, отвечающих интересам общества, таких как общие технические
принципы и приоритетные исследования, а также совместные соглашения
по вопросам миграции и мобилизации международных кадровых ресурсов
в ответ на чрезвычайные ситуации в области здравоохранения. Оказание
поддержки странам, переживающим глубокий кризис, предполагает необходимость
срочной координации работы и обязательства со стороны международных
партнеров инвестировать средства непосредственно в кадровые ресурсы
здравоохранения в настоящее время и в более отдаленной перспективе.
В этом докладе содержится схема десятилетнего плана действий, который
позволит странам создать свой контингент кадровых ресурсов здравоохранения
и укрепить свои системы здравоохранения с помощью глобальных партнеров
по принципу совместной работы на благо здоровья.
Крепкие и жизнеспособные кадровые ресурсы здравоохранения
- это инвестиции в здоровье на сегодняшний день и на будущее. Конечной
целью является создание таких кадровых ресурсов, которые могут гарантировать
всеобщий доступ к медико-санитарной помощи всем гражданам в каждой
стране. Этот доклад необходимо прочитать каждому, кто разделяет
эту амбициозную цель.
Как всегда, доклад содержит статистические приложения,
дающие ценную информацию об основных демографических показателях
и о затратах на охрану здоровья во всех странах.
CONTENTS
Message from the Director-General
Overview
Why the workforce is important
Picture of the global workforce
Driving forces: past and future
Strategies: working lifespan of entry-workforce-exit
Entry: preparing the workforce
Workforce: enhancing performance
Exit: managing migration and attrition
Moving forward together
An imperative for action
National leadership
Global solidarity
Plan of action
Moving forward together
Chapter 1
Health workers: a global profile
Who are the health workers?
How many health workers are there?
Public and private sector workers
Sex and age of health workers
How much is spent on the health workforce?
Where are the health workers?
Uneven distribution across the globe
Uneven spread within countries
Are there enough health workers?
Needs-based sufficiency
Addressing the shortage - how much will it cost? 13
Conclusion
Chapter 2
Responding to urgent health needs
High priority services: human resources for health and the MDGs
Epidemics of in-service training
Overburdened district staff
Two tiers of salaries
Strategy 2.1 Scale up workforce planning
Strategy 2.2 Capitalize on synergies across priority programmes
Strategy 2.3 Simplify services and delegate appropriately
Strategy 2.4 Secure the health and safety of health workers
Preparing the workforce for the growing burden of chronic diseases
and injuries
New paradigms of care require a workforce response
Strategy 2.5 Deploy towards a continuum of care
Strategy 2.6 Foster collaboration
Strategy 2.7 Promote continuous learning for patient safety
Mobilizing for emergency needs: natural disasters and outbreaks
Preparedness plans can help
Strategy 2.8 Take a "command and control" approach
Strategy 2.9 Help remove sector boundaries
Strategy 2.10 Train appropriate health staff for emergency response
Strategy 2.11 Develop an emergency deployment strategy for different
kinds of health workers
Strategy 2.12 Ensure adequate support for front-line workers
Working in conflict and post-conflict environments
Strategy 2.13 Obtain and maintain strategic information
Strategy 2.14 Invest in advanced planning and focused interventions
Strategy 2.15 Protect what works
Strategy 2.16 Repair and prepare
Strategy 2.17 Rehabilitate when stability begins
Conclusion
Chapter 3
Preparing the health workforce
Workforce entry: the right mix
The "pipeline" for recruitment
Training: the right institutions to produce the right workers
Governance
Getting the right balance of schools and graduates
Strategy 3.1 Encourage training across the health care spectrum
Accreditation: promoting competence and trust
Managing admissions to enhance diversity
Strategy 3.2 Develop admissions policies to reflect diversities
Retaining students through to graduation
Educational services
Strategy 3.3 Ensure quality and responsive curricula
Acquiring competencies to learn
Workforce of teachers
Strategy 3.4 Encourage and support teaching excellence
Financing
Infrastructure and technology
Strategy 3.5 Find innovative ways to access teaching expertise and
materials
Information for policy-making
Strategy 3.6 Evaluate institutional performance, policy options
and actions
Rethinking recruitment: gateway to the workforce
Imperfect labour markets
Strategy 3.7 Improve recruitment performance
Conclusion
Chapter 4
Making the most of existing health workers
What is a well-performing health workforce?
What determines how health workers perform?
What influences health workers' performance?
Job-specific levers
Strategy 4.1 Develop clear job descriptions
Strategy 4.2 Support norms and codes of conduct
Strategy 4.3 Match skills to tasks
Strategy 4.4 Exercise supportive supervision
Basic support systems
Strategy 4.5 Ensure appropriate remuneration
Strategy 4.6 Ensure adequate information and communication
Strategy 4.7 Improve infrastructure and supplies
An enabling work environment
Strategy 4.8 Promote lifelong learning
Strategy 4.9 Establish effective team management
Strategy 4.10 Combine responsibility with accountability
How are levers linked to the four dimensions of health workforce
performance?
Availability
Competence
Responsiveness
Productivity
Conclusion
Chapter 5
Managing exits from the workforce
Ebbs and flows of migration
Why are health workers moving?
Impacts of migration
Strategies to manage migration
Source country strategies
Strategy 5.1 Adjust training to need and demands
Strategy 5.2 Improve local conditions
Receiving country strategies
Strategy 5.3 Ensure fair treatment of migrant workers 103
Strategy 5.4 Adopt responsible recruitment policies 103
Strategy 5.5 Provide support to human resources in source countries
104
International instruments
Occupational risks to health workers
Violence
Strategy 5.6 Develop and implement tactics against violence
Other risks
Strategy 5.7 Initiate and reinforce a safe work environment
Illness and death from HIV/AIDS
Change of occupation or work status
Choosing a reduced work week
Strategy 5.8 Accommodate workers' needs and expectations
Health workers not employed in their field
Strategy 5.9 Target health workers outside the health sector
Absentees and ghost workers
Strategy 5.10 Keep track of the workforce
Retirement
Retirement rates and the risk of shortages
Health workforce ageing
Strategy 5.11 Develop the capacity and policy tools to manage retirement
The need for knowledge transfer
Strategy 5.12 Develop succession planning
Conclusion
Chapter 6
Formulating national health workforce strategies
Building trust and managing expectations
Strategy 6.1 Design and implement a workforce strategy that fosters
trust
Fair and cooperative governing
Self-regulation
"Muddling through" and command-and-control
Watchdogs and advocates
A model for effective governance
Strategy 6.2 Ensure cooperative governance of national workforce
policies
Strong leadership
Strengthening strategic intelligence
Strategy 6.3 Obtain better intelligence on the health workforce
in national situations
Extent and nature of the national workforce problem
Action taken and further options
National politics around the health workforce
Reactions of health workers and their employers
Investing in workforce institutions
Learning from microinnovations
Scenario building and planning
Conclusion
Chapter 7
Working together, within and across countries
Catalysing knowledge and learning
A firm foundation for information
Generation and management of knowledge
Pooling of expertise
Striking cooperative agreements
Responding to the health workforce crisis
An extraordinary global response is needed
Coalitions around emergency plans
Towards more worker-friendly practices
The imperative of sufficient, sustained financing
A global guideline for financing
Moving forward together
National leadership
Global solidarity
Plan of action
Joint steps to the future
Statistical Annex
Explanatory notes
Annex Table 1
Annex Table 2
Annex Table 3
Annex Table 4
- Annex Table 1 Basic indicators for all Member States
- Annex Table 2 Selected indicators of health expenditure ratios,
1999-2003
- Annex Table 3 Selected national health accounts indicators: measured
levels of per capita expenditure on health, 1999-2003
- Annex Table 4 Global distribution of health workers in WHO Member
States
|