| 
               
                |  | CHILDREN'S HEALTH AND ENVIRONMENTDEVELOPING ACTION PLANS
 By Lucianne Licari, Leda Nemer and Giorgio Tamburlini
 WHO, 2005, 96 pages |  Полный текст книги см. в Интернете по адресу:http://www.who.dk/document/E86888.pdf?language=Russian
 На Четвертой конференции на уровне министров по окружающей 
              среде и охране здоровья в 2004 году страны Европейского региона 
              ВОЗ взяли на себя обязательства по построению здорового будущего 
              для детей, приняв Европейский план действий "Окружающая среда 
              и здоровье детей", который обеспечивает основу для действий, 
              осуществляемых 52 различными странами региона. Целью данной публикации 
              является предоставление странам руководства и инструментария, необходимого 
              для реализации Плана действий на местном и национальном уровнях, 
              а также в масштабах всего региона. При этом ставится цель выработать 
              на основе рамочного документа национальные планы действий с учетом 
              конкретных обстоятельств, приоритетов и ресурсов каждой страны.Книга состоит из трех частей. В части I приводятся научные данные 
              о подверженности детей воздействию экологических факторов риска, 
              а также обзор экологических факторов риска и их последствий для 
              здоровья детей. Основу публикации составляет часть II, в которой 
              приводятся таблицы предлагаемых действий, ориентированных на детей, 
              и, таким образом, конкретные пути возможных действий стран с целью 
              уменьшения воздействия экологических факторов риска на детей и улучшения 
              их здоровья. Это дает странам возможность действовать в соответствии 
              со своими собственными национальными приоритетами, одновременно 
              затрагивая в своей деятельности экологические факторы риска в масштабах 
              всего региона. В части III основное внимание уделяется инструментарию, 
              необходимому для обеспечения реализации национальных планов действий. 
              Данная публикация призвана служить руководством для стран, желающих 
              построить безопасное и здоровое будущее для всех детей Европейского 
              региона.
 Contents ForewordPreface
 Abbreviations
 Part I.Background1. Scope and purpose
 The road to Budapest
 Need for a children's environmental and health action plan for Europe
 2. Children's vulnerability to biological and social factors 
              in the physical environmentBiological factors
 Critical windows of susceptibility during growth and development
 Immature metabolism
 Greater exposure
 Early environmental exposures leading to later harm to health
 Multiple exposures
 Taking account of children's unique vulnerability in toxicological 
              risk assessment
 Age-specific exposure patterns
 Economic, social and psychosocial factors
 Unequal distribution of the burden of environment-related disease
 Importance of different factors in shaping behaviour and lifestyle
 Complex causality: the need for a multisectoral approach
 3. Overview of environmental risk factors and their effects 
              on children's healthIntroduction
 Poor indoor air quality
 Outdoor air pollution
 Poor water supply and inadequate sanitation
 Inadequate nutrition
 Microbiological food contamination
 Inadequate building standards and unsafe play materials
 Hazardous chemicals
 Ionizing and non-ionizing radiation
 Noise
 Mobility and transport patterns
 Natural disasters and climate change
 Occupational risk factors
 Critically adverse social environments
 Consequences of armed confl ict
 Summary: effects of main environmental risk factors on children's 
              health
 Part II. Towards national action plans4. Tables of child-specific actions
 Scope and objectives
 Structure and terminology
 Six categories of action
 Three types of evidence
 Regional Priority Goal I: safe water and adequate sanitation
 Regional Priority Goal II: injury prevention and supportive environments
 Regional Priority Goal III: reduced disease from air pollution
 Regional Priority Goal IV: reduced risks from chemical and physical 
              agents
 Additional environmental health risk factors
 Cross-sectoral issues
 5. International support for CEHAPsThe European Environment and Health Committee (EEHC)
 Partners for collaborative research or implementation of plans
 Common focus for accessing resources from international organizations
 Part III. Tools for implementation
 6. Setting prioritiesIntroduction
 Two approaches to setting priorities
 Setting priorities for national CEHAPs
 Types of action
 Criteria for setting priorities
 7. Building partnerships for implementationIntroduction
 Building partnerships at the national level
 The local community
 The education sector
 Professional and lay associations
 Civil-society organizations and NGOs
 Children and young people
 Making partnerships effective
 Building partnerships within the European Region
 8. Dealing with uncertainty: using the precautionary principleThe context of precautionary action to protect children
 Scope and history
 A framework for precaution
 Application of the precautionary principle
 Types of precautionary action
 Conclusions
 9. Advocacy, information, education and communicationDefinitions
 Importance to children's health and environment
 10. Monitoring the CEHAPE: children's environmental health indicatorsEnvironmental health indicators
 Children's environmental health indicators
 Purpose and users
 Development of indicators to monitor the CEHAPE
 Importance of policy action indicators
 Integration of indicators with a pan-European environment and health 
              information system
 References
 Annex 1. Children's Environment and Health Action Plan for 
              Europe (CEHAPE)Introduction: background and rationale
 Regional Priority Goals, actions and expected health outcomes
 International collaboration
 National children's environment and health action plans
 Annex 2. Mechanisms to enhance the effectiveness of policy-making
 Annex 3. Definitions of terms used in the text
  
              
             |